דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >טיפול משולב

טיפול משולב

 >>הצטרפו לטיפול קבוצתי !!!

 >>פסיכולוגים מומלצים במכון טמיר לטיפול פסיכולוגי

 בשבח הטיפול המשולב

דר' חיים וינברג

 
פתיחה:
בפרק זה בכוונתי להציג בפני הקהל הרחב את הטיפול המשולב: טיפול אינדיבידואלי וקבוצתי בו זמני. טיפול זה יכול להתקיים בשתי גרסאות, האחת כאשר מדובר בשני מטפלים שונים (המטפל האינדיבידואלי והמטפל הקבוצתי), והשניה כאשר שני הטיפולים, האינדיבידואלי והקבוצתי, נערכים בידי אותו מטפל. ההתמקדות בפרק זה הוא על המצב בו קיים מטפל אחד עבור שתי המסגרות.
הסיבה שבחרתי להציג את המודל המשולב בספר שמיועד לקהל הרחב נעוצה ראשית בעובדה שמעט מאד אנשים מכירים את המודל הזה, ובודאי שאינם ערים ליתרונותיו הרבים. אם בדרך כלל טיפול קבוצתי פחות ידוע ומבוקש על ידי הפונים לטיפול מאשר טיפול אינדיבידואלי, הטיפול המשולב איננו מוכר לחלוטין. כאשר אני מציג את המודל לפני מטופלים שהמודל מתאים להם ולדעתי יכול לשפר את מצבם הנפשי – הם מתייחסים לכך בחשדנות וקשה להם לקבל את יתרונותיו.
הסיבה השניה שברצוני להציג מודל זה היא פשוטה: אני מאמין בעדיפות הטיפול המשולב על פני טיפול אינדיבידואלי. אמנם לא בכל המקרים, ויש לו גם מגבלות, חסרונות וקשיים שעליהם יש לתת את הדעת, ושאותם אציג בהמשך, אך במקרים רבים נוכחתי מנסיוני שתוצאות טיפול משולב עולים על טיפול אינדיבידואלי או קבוצתי הניתנים בנפרד.
 
האיש שלא רצה לראות במטפל אבא*:
תמר: הפגישה הקודמת היתה חשובה לי. דיברתי על תחושת הבדידות שלי ואחר כך הרגשתי יותר טוב. אני לא יודעת למה, אבל ההקשבה שלכם נתנה לי להרגיש שאני פחות לבד.
יעל: גם אני הרגשתי טוב אחרי הפגישה הקודמת. מה שאמרת לי, אורי, אחרי שסיפרתי איך אבא שלי היה פוגע בנו מילולית, עזר לי להבין שאני לא חייבת להמשיך להרגיש שאני לא שווה הרבה.
יורם: היתה לי הרגשה שכולנו מנסים לעזור אחד לשני. זה חיזק אותי למרות שאני לא מאמין שאנשים בדרך כלל מתנהגים ככה. אני לא כל כך מאמין בכוונות הטובות של אחרים. זה הפתיע אותי שהאמנתי שאתם רוצים לעזור.
יעל: לי היה מאד ברור שאורי מנסה לעזור לי. למה אתה לא מאמין שזה אפשרי?
יורם: טוב, סיפרתי לכם באיזה בית גדלתי. לימדו אותי שהעולם מסוכן ושאני צריך לשמור על עצמי. אתם יודעים, הורים ניצולי שואה.... אני חושב שהקבוצה הזו שונה, אבל זה רק בגלל שכולם כאן באים לטיפול.
חיים (המנחה): תוכל להסביר למה העובדה שכולם באים לטיפול עושה את זה שונה?
יורם: זה כאילו כולם באותה סירה. כולם יודעים מה זה סבל ולא רוצים לפגוע. (למנחה) גם ההתייחסות שלך יוצרת כאן אוירה של בטחון, ואין את זה בחוץ.
תמר: נכון. (למנחה) אתה מדבר בצורה רגועה, נותן להרגיש שאתה דואג לכולם כמו אבא טוב. אני זוכרת איך פעם באתי לקבוצה ממש בדכאון ולא נתת לי להסתגר ולברוח לתוך עצמי. לא היה לי קל באותה פגישה, אבל זה עשה לי טוב.
יעל: לפעמים אני משווה אותך בדמיון לאבא שלי. הלוואי שאבא שלי היה כזה, ובמקום להקטין אותי כל הזמן היה מחפש איך לחזק אותי כמו שאתה עושה.
אורי: אני לא מבין על מה אתם מדברים. איך ניתן לסמוך עליו אם הוא בכל חודש נוסע לאיזה שהוא כנס ועוזב אותנו? ברור שיותר חשוב לו הנסיעות מהקבוצה.
תמר: מה, אין לו זכות לחיים פרטיים? אתה רוצה שהוא יוותר על החיים שלו ויהיה כל הזמן רק איתנו?
חיים (המנחה): אורי, אתה אומר דברים חשובים ואולי אפילו אמיצים. אולי תוכל להרחיב ולספר איך אתה מרגיש כשאני נוסע?
 
   אורי, גבר בן 33 עם היסטוריה ארוכה של דיכאון, הגיע אלי לטיפול עם תלונות על בדידות חברתית והיעדר קשר קרוב עם אישה כבר שנים רבות. הוא בנה במו ידיו עסק של "צווארון הכחול" וזכה להצלחה מבחינה כלכלית, אך היה לחוץ כל הזמן והדבר גרם לו לחוסר סיפוק רב בעבודתו עד כדי כך שחש יותר סבל מהנאה ביחס לעבודה. כשלקוחות היו משאירים לו הודעות במשיבון הוא נמנע מלחזור אליהם בטלפון והרגיש את בקשותיהם כדרישות מכבידות, עמן לא יכול היה להתמודד. בנוסף, הוא היה מאחר במשלוח דרישות התשלום שלו (לפעמים בחודשים שלמים), מה שגרם לו נזקים כספיים כבדים.
     לאחר שנה של טיפול אישי, חלק מהסימפטומים של הדיכאון פחתו ומצבו הנפשי השתפר, אך לא הייתה התקדמות בקשריו החברתיים, בפרט עם נשים, וגם בגביית הכספים מהלקוחות שלו לא חל שינוי.
     בירור איתו לגבי קשייו בעבודה ובמיוחד לגבי הקושי שלו להחזיר טלפונים ללקוחותיו, הובילה למסקנה כי אורי רואה בבקשותיו של האחר דרישות מאחר שאינו יודע לדאוג לצרכיו שלו ולעמוד על שלו. הוא אינו מסוגל לומר "לא" כשהוא נתקל בבקשות אלו ונמנע מקונפליקטים באופן מתמיד. הוא חושש מאד מדחייה ומדמיין לעצמו שזו היתה מתרחשת אילו היה עומד על זכויותיו. הדרך היחידה להימנע מהסתגלות אוטומטית לאחרים ומתחושה מתמדת של מעמסה הייתה על ידי התנגדות פסיבית ואי היענות לשיחות טלפון והתחמקות מהלקוחות.
     כשהבנו מה שעומד מאחורי התנהגותו זו, ציפיתי שיחול שינוי (כפי שפעמים רבות קורה כשהדינמיקה הפנימית מתבהרת) ושהוא יוכל להתמודד טוב יותר עם הבקשות של הלקוחות, אך למרות שגורמים אלו נבדקו בפרוטרוט בפגישות האישיות, לא הייתה לכך כל השפעה על התנהגותו: הוא המשיך להימנע מלעסוק בלחציו בעבודה.
     הצעתי שאורי יצטרף לקבוצה טיפולית בהנחיתי, ובכך להפוך את הטיפול האינדיבידואלי לטיפול משולב. עד לנקודת זמן זו, אורי נראה מצד אחד אדיש כלפיי וכלפי הקשר הטיפולי (לא היו סימנים לקירבה, תלות רגשית, אי שביעות רצון או כעס כלשהם כלפי) ומצד שני אורי ביטא הרבה אמון באמירותיי המקצועיות והמלצותיי מאידך. על סמך אמון מלא זה, הסכים אורי להצטרף לקבוצה, אם כי לא הבין לאיזו מטרה.
     בפגישות הקבוצתיות הוא היה בדרך כלל שקט ופסיבי, לא דיבר על עצמו כמעט אבל גילה התעניינות באחרים והיה מעורב באירועים הקבוצתיים. כשאנשים היו פונים אליו וביקשו לשמוע מה יש לו לומר או מה דעתו, תמיד היה לו משהו משמעותי לומר. חברי הקבוצה החלו לחבב אותו והוא פיתח קשרים חמים וקרובים עם רוב חברי הקבוצה, במיוחד הגברים.
     בעיניי החל לבלוט הבדל ברור בין עמדתו של אורי כלפיי בקבוצה לבין עמדתו כלפיי בטיפול האישי.  ככל שאורי הרגיש יותר בטוח ונינוח במערך הקבוצתי, הוא החל להציק ולקנטר אותי בפגישות הקבוצתיות, מערער בסמוי על סמכותי והחלטותיי, ולפעמים אף מביך אותי בפני הקבוצה. בפגישות האישיות, לעומת זאת, המשיך אורי להחזיק בעמדה הרגילה של אמון מלא ויחס של כבוד מוגזם כלפיי. נראה שהוא לא היה מודע כלל לפער הגדול בין התנהגותו בקבוצה לבין התנהגותו בטיפול האישי. הוא אמר שאינו מבין מדוע חברי קבוצה אחרים מתייחסים אלי כאל דמות אב והדגיש שהוא אינו רואה במטפל דמות אב כלל. הצעתי שנתבונן יחד בהבדלים בין ההתנהגויות בקבוצה ובמפגש האישי.
     בדיקת ההבדלים לגבי היחס כלפיי התקיימה לא רק בפגישות האישיות, אלא גם בקבוצה, ובעזרת חברי קבוצה נוספים אשר הצביעו על הצורות שבהן אורי, בצורה שקטה וכמעט בלתי ניתנת להבחנה, קרא תגר על מנהיגותי בקבוצה, ולפעמים הביך אותי על ידי כך שהציע "בתמימות" מניעים בעיתיים להתנהגותי ולהתערבויותיי בקבוצה.
    בתוך העבודה הקבוצתית והאישית הסתבר שלאורי הייתה אם שתלטנית ומנצלת ואב שלא ניתן לסמוך עליו. בסתר, האב הבטיח לאורי לתמוך בו מול האם, אך היה חלש מכדי לעצור את התוקפנות של אשתו. כתוצאה מכך, אורי פיתח חוסר אמון עמוק בסמכות, אבל מתוך פחד מהתקפה נגדית, הוא הסתיר עמדות אלו. האמון האוטומטי שלו במטפל היה מנגנון של היפוך תגובה: במקום לבטא את החשדנות, האכזבה וחוסר האמון, הוא כיסה על תחושות עמוקות אלו (לא במודע) במעטה של אמון מוחלט. באווירה המוגנת של הקבוצה, הוא הרשה לעצמו לחשוף את חוסר האמון הסמוי שלו מבלי להיות אפילו מודע להבדל בין עמדתו בקבוצה לבין עמדתו בטיפול האישי. העובדה שהמלצתי לו להמשיך ולחקור סוגיה זו ובמיוחד העובדה שעודדתי אותו להמשיך עם הצקותיו כלפיי מכיון שזה כנראה ביטוי של משהו חשוב, הרגיעו את חששותיו של אורי מתגובה של התקפה נגדית ויצרו במה חדשה ומוגנת כדי לעבד סוגיות מורכבות אלו.
     התוצאה המפתיעה הייתה שבמסגרת עבודתו אורי התחיל לטפל בבקשותיהם של לקוחותיו בצורה שונה. למרות שזה היה עדיין לא קל עבורו, פחתו המקרים בהם הוא נמנע להחזיר טלפונים. הוא החל לסרב לעשות דברים שלא התאימו לו ולהענות באופן אוטומטי לדרישות הלקוחות, בין אם בגלל שהייתה לו דעה מקצועית שונה, או בגלל שהבקשות לא היו נוחות עבורו. מדי פעם קרה שאפילו נכנס לקונפליקט עם לקוחותיו, מה שלא היה מעלה על דעתו בעבר. בתוך מספר חודשים גם רווחיו הפיננסיים השתפרו בצורה משמעותית, מכיון שהוא החל לגבות את החובות בצורה מסודרת.
 
הדוגמה הזו מתמקדת בקשר השונה עם המטפל בטיפול אינדיבידואלי וקבוצתי. במקרה הנ"ל, התמקדתי באספקט אחד בו הטיפול המשולב הצליח לשנות את התנהגותו של אורי, לאחר שלא חל שינוי בהתנהגות זו בטיפול האינדיבידואלי. כמובן שהטיפול המשולב עסק גם ביחסיו עם נשים, אבל לא על כך ברצוני לשים דגש בהצגת מקרה זו. מה שברצוני להדגיש הוא שלא הקבוצה כשלעצמה ולא הטיפול האישי כשלעצמו היו אחראים לשינוי אלא השילוב הייחודי שלהם.
מה קרה בטיפול המשולב הזה ומדוע ההצלחה הושגה לאחר הכניסה לקבוצה? המקרה הנ"ל ממחיש כיצד מטופלים יכולים לתפקד באופן שונה לחלוטין בקבוצה ובמפגש אישי, לעיתים מבלי להיות כלל מודעים לכך. מטפלים העוסקים בטיפול משולב בו הם משמשים הן כמטפלים האינדיבידואלים והן הקבוצתיים, מופתעים לפעמים מהתנהגותו הלא צפויה בקבוצה של המטופל המוכר להם לכאורה לפני ולפנים. מטופל שממלא את השיחות האישיות בדיבורים ולא נותן למטפל "להשחיל" מילה, הופך פתאום שקט ונאלם בסיטואציה הקבוצתית. מטופל שמתנגד לכל מילה שאומר המטפל בשיחות האינדיבידאוליות נעשה פתאום רך כטלה ותומך נלהב בדברי המטפל במפגשי הקבוצה. רק האפשרות להשוות את שתי הסיטואציות ונסיון להבין את ההבדלים יכולה להבהיר דינמיקות נסתרות שלא היו מתגלות באף אחת מהאופנויות הטיפוליות בנפרד. במקרה הנ"ל היתה חשיבות נוספת לכך שחברי הקבוצה יכלו לתת פידבק ליחסו הביקורתי והעוין של אורי כלפיי, מכיון שאני כנשוא הביקורת הייתי חשוד בחוסר אובייקטיביות אילו ניסיתי לאמר לאורי שהוא עוין כלפיי.
 
יתרונות הטיפול המשולב:
מדוע הטיפול המשולב עדיף במקרים רבים על הטיפול האישי או הקבוצתי?
הטיפול המשולב מתייחס לאדם שבטיפול מכל הזויות האפשריות. בטיפול אינדיבידואלי (לשם הבהרה: אני מתייחס יותר לטיפול אינדיבידואלי פסיכודינמי שהוא המקובל יותר בישראל) נוצרת תחושה של מקום מוגן, קשר ראשוני "אם-ילד", מרחב רגרסיבי בו ניתן לבטא צרכים עמוקים ולקבל מהמטפל אישור, תמיכה, וקבלה בלתי מותנים. הטיפול האינדיבידואלי מאפשר ליחיד להיות במוקד תשומת הלב היחידה של המטפל ולקבל חמישים דקות (משך הטיפול המקובל) של התייחסות אישית. כתוצאה מכך מתפתח קשר אינטימי המאפשר למטופל להביא את עצמו כפי שהוא. פעמים רבות הקשר מטפל-מטופל הוא שעומד במרכז הטיפול (בגלוי או בסמוי) והוא שמשפיע על ההטבה במצבו של המטופל. דרך קשר זה המטופל לומד לבטוח באחר, לפתח קשר אינטימי ולחיות באופן אותנטי יותר. התמיכה והאמפטיה שהוא מקבל מהמטפל מופנמים ושוקעים בתוכו ומשמשים כמאגר של אנרגיה העוזרת לו בעת מצוקה, ודוחפים אותו לשנות את התנהגותו.
יחד עם זאת, היתרון הגדול של הטיפול האינדיבידואלי הוא גם החסרון שלו. המקום המוגן ותשומת הלב הייחודית מנותקים מדי מ"העולם האמיתי", שהרי בדרך כלל (פרט לגן העדן האבוד האידיאלי של הינקות, וברגעים בהם אנו חשים נאהבים) איננו עומדים במרכז תשומת הלב המלאה של אף אחד, איננו מקבלים תמיכה ואהבה ללא סייג ועלינו להאבק על מקומנו, השמעת קולנו ומילוי צרכינו בעבודה, בחברה ואפילו במשפחה. הפער בין החום הנחווה בקשר הטיפולי לבין העובדה ש"קר שם בחוץ" יכול לרפות ידים ולהיות דוקא מקור של תסכול ואכזבה.
לא במקרה, אחת התופעות הרגילות בטיפול אינדיבידואלי פסיכודינמי הינה "העברה". אמנם בגישה המסורתית מדובר בהעברה של יחס רגשי מדמויות ההורים שבעבר אל המטפל, אך הרבה פעמים ההעברה החיובית (שיכולה להיות מלווה גם באידיאליזציה של המטפל, בתשוקה מינית כלפיו במיוחד כשמדובר במטפל גבר ומטופלת אשה, או בערגה לחום שהמטפל מרעיף על המטופל) היא תוצר נורמלי של העובדה שכולנו זקוקים לטיפה של אושר, המתגשמת בחדר הטיפול דרך הסיטואציה שבה העולם שבחוץ איננו קיים ורק אני המטופל חשוב כאן עבורך המטפל (זו הפנטזיה שנוצרת בקלות בראשו של המטופל).
המרחב הטיפולי הקבוצתי קרוב יותר לעולם שבחוץ. ראשית, מעצם היות הקבוצה מורכבת ממספר חברים, אין כל אפשרות שרק הצרכים של היחיד יהיו במרכז ושתשומת הלב היחידה תהיה כל הזמן אליו ועליו. בקבוצה מתקיים מאבק מתמיד טבעי בין הדגש על צרכי היחיד לדגש על צרכי הכלל או האחרים. תחרות, קנאה, קונפליקטים, ותסכולים הינם חלק בלתי נפרד מהשייכות של החברים לקבוצה, ממש כפי שהם חלק אינטגרלי מהחיים בעולם. אם בטיפול האינדיבידואלי המטופל חש כמו "ילד יחיד" להורה אוהב, בקבוצה עליו להתחרות באחאים הרבים שנמצאים במשפחה שהתאספה לה שם פתאום.
אם המשלנו את הטיפול האינדיבידואלי לקשר הראשוני "אם-ילד", הרי שהטיפול הקבוצתי נתפס כיציאה מהקשר הדיאדי אל העולם החברתי. כפי שהפעוט יוצא מהבית והולך לגן הילדים ואח"כ לבית הספר, ושם עליו להתמודד עם סביבה פחות עוטפת, פחות אוהבת, וללמוד להלחם על מקומו ולהסתדר עם האחרים, כך גם המעבר מטיפול אינדיבידואלי לקבוצתי נחווה כיציאה מהבית אל העולם. ניתן לראות בזה שלב התפתחותי, ואכן פעמים רבות מטפלים שמודעים לקיומן של קבוצות טיפוליות מציעים למטופלים שלהם עם סיום הטיפול האינדיבידואלי להצטרף לקבוצה טיפולית כשלב של התבגרות וגדילה.
כמובן שאם הטיפול הקבוצתי והאוירה בקבוצה תהיה דומה מדי לג'ונגל שבחוץ, הרי שלא הועלנו רבות, וכפי שהמטופל לא התמודד נכונה עם הלחצים הסביבתיים הרגילים, או שלא היה בכוחו להאבק עם העולם המנוכר ולמצוא את דרכו בחיים, כך הקבוצה רק תשחזר את הכשלון, התסכול והפגיעה שהחיים זימנו לו. למזלנו, הקבוצה אינה זהה לעולם ובהנחיה נכונה היא מצליחה מצד אחד לשקף את העולם התחרותי והאכזר אך מצד שני לספק סביבה בטוחה ותומכת מספיק כדי לאזור כוחות, לנסות ולחפש דרכי התמודדות חדשות ולהתמלא בטחון ביכולת של האדם לגבור על הקשיים שבחוץ. הקבוצה, אם כך, מהווה מעין מרחב ביניים, בין הסביבה הדיאדית המוגנת, הרחמית, החמה של הטיפול האינדיבידואלי, לבין הסביבה החברתית הקרה, הלוחצת, והמתסכלת של העולם שבחוץ. באוירה המספיק בטוחה ומספיק תומכת שבה (עם כל החסרונות והפגמים שעולים מפעם לפעם) המטופל יכול להשתמש בסביבה זו כמעין מעבדה לנסות בה התנהגויות חדשות לפני שהעז לבחון אותן בעולם הגדול. למשל, הוא יכול לנסות להכנס לעימות עם חבר בקבוצה לפני שיעיז לעשות זאת עם בן/בת זוגו. העבודה המוצלחת בתוך הקבוצה על הנושאים שברצונו לעבד וההתנהגויות שברצונו לשנות, יכולה להוות זרז וממריץ לשינוי שיעשה בחוץ.
לאור האמור לעיל עולה השאלה מדוע לא עדיף טיפול בשלבים, קודם אינדיבידואלי ואחריו קבוצתי? אם טענתי שזה דומה לתהליך ההבשלה והגדילה הנורמליים של היחיד בחיים, מדוע אני מציע ומעדיף את המודל המשולב על פני המודל המדורג?
המודל המדורג אינו פסול או מוטעה, ויש מקרים בהם אעדיף אותו על פני המודל המשולב. בכל זאת יש ייתרון מסויים למודל המשולב, אם כי לרוב אכן אכניס אותו לטיפול בשלב מאוחר יותר. כלומר, אני מעדיף לרוב להתחיל עם הפונה בפגישות אישיות (ורוב האנשים הפונים לטיפול מעוניינים בפגישות אישיות ואינם חושבים על קבוצה כאמצעי טיפולי. זאת מתוך הפנטזיה, שאינה תמיד במודע, הרואה בטיפול אינדיבידואלי שיחזור של יחסים מוקדמים) ובשלב מסויים, לאחר שניכרת התקדמות מסויימת במצבו של המטופל, וכמובן נבנה יחס של אמון ובטחון שהאינטרס של המטופל הוא שעומד במרכז, להציע למטופל להצטרף לקבוצה ולהמשיך בטיפול האינדיבידאולי במקביל לה. מדוע?
הסיבה היא, כפי שאמרתי, שהטיפול המשולב הוא הטיפול המקיף ביותר שניתן לחשוב עליו. הוא מקיף את כל תחומי החיים, בכל הרמות ובכל המימדים. בעוד שבפגישות האישיות יש אפשרות להעמיק ולהבין את הדינמיקה של היחיד, את הרקע המשפחתי הייחודי בו גדל ואת התנאים והנסיבות שגרמו לו להיות מה שהוא, הרי שבמפגשים הקבוצתיים יש אפשרות להתבונן ולהבין את היחסים אותם הוא יוצר עם אחרים, את דפוסי הקשר שלו עם האנשים הקרובים לו והסביבה החברתית בה הוא חי. אם הטיפול האישי מתמקד בתוך-אישי (אינטר-פסיכי) הרי הטיפול הקבוצתי מתמקד מעצם טיבו בבין-אישי (אינטרה-פסיכי). אם תרצו, ניתן לדמיין את הטיפול האישי כחודר לעומק, בציר האנכי, בעוד הטיפול הקבוצתי מתפשט לרוחב, בציר האפקי. השילוב בין שני הצירים הללו נראה אופטימלי לטפל בכל האספקטים המשמעותיים של החיים: הן חיי הנפש והעולם הפנימי של היחיד, והן יחסיו עם הסובבים אותו והעולם הבין-אישי שלו.
הפגישות האישיות עשירות בזכרונות, אסוציאציות חופשיות, פנטזיות והיקשרות לדמויות המטפלות הראשוניות. הקשר הטיפולי יכול להפוך לאינטימי ולערב פנטזיות של מילוי צרכים עמוקים. הפגישות האישיות מספקות הזדמנות לחקור בפרוטרוט את ההיסטוריה, את העולם התוך-נפשי ואת העברות המטופל. הקשר הדיאדי המכיל יכול להיהפך לחוויה מתקנת ולאפשר חשיפה של סודות מבישים שיותר קשה לחשוף בקבוצה (לפעמים חשיפת הסוד מול המטפל ותגובתו האמפטית נוסך אומץ במטופל לנסות ולהביא סוד זה לקבוצה). לעומת זאת, הטיפול הקבוצתי מאפשר חקירה (במובן של exploration) בינאישית ובירור של תפקוד חברתי. הוא מזכיר לחבר בקבוצה שאינו לבד בעולם, לטוב ולרע. זוהי הזדמנות לגדילה מעבר למעטפת הדיאדית. הפגישות הקבוצתיות מורכבות ממגוון קשרים ורגשות חזקים, תוך התמודדות עם סוגיות בינאישיות. הן מזמנות חוויות של החיים האמיתיים ושל גדילה ע"י נגיעה במגוון מצבי חיים אותנטיים. חברי הקבוצה יכולים לשאול שאלות או לתת היזון חוזר, אשר המטפל האישי אינו יכול לתת מתוקף תפקידו התרפויטי. למשל, חברי הקבוצה יכולים להיפגע מדרך הדיבור של המטופל ולהבהיר לו שיחס כזה לסביבה גורם להם להתרחק ממנו, בעוד המטפל יכול אמנם להצביע על האפשרות הזו אך לא יגיב מתוך הפגיעה האישית, שלפעמים יש לה השפעה חזקה על היחיד שפתאום קולט בפועל מה הוא עושה לאחרים. בעוד הפגישות האישיות מחזקות את האשליה שאפשר תמיד לחזור לתשומת הלב הבלעדית של דמות הורית ולהנות מהמעמד של ילד יחיד, הפגישות הקבוצתיות מזכירות לנו שהעולם הוא מקום בו אנו נדרשים להתמודד עם רגשות והתנהגויות לא נוחים, שלנו ושל אחרים. תחרות, קנאה באחר, קנאה לאחר, קונפליקטים, כעס, עלבונות ופגיעות - כל אלו יכולים לעלות בקבוצה ועל-ידי כך להפגיש את המטופלים עם תחושות של פגיעות ושל חוסר אונים אותם הם חוו בעבר או חווים בהווה.
בטיפול המשולב ניתנת ההזדמנות להעמיק את העבודה שנעשית בפגישות הקבוצתיות. נושאים רבים שעולים בקבוצה אינם זוכים להעמקה וחקירה מספקת מפאת הזמן הקצר והצורך להתחלק בו עם חברי קבוצה אחרים. בנוסף, כאמור, הארועים בקבוצה "קוראים" להתמקד בנעשה מחוץ ליחיד ובאינטראקציות שלו עם אחרים. ארועים אלו יכולים להיות גירוי טוב להמשיך ולברר בפגישה האינדיבידואלית שלאחר מכן, מה קרה ליחיד ובתוכו במהלך הקבוצה. לדוגמה, המטופל עלול להשליך על חבר קבוצה אחר דמות מעברו או מההוה שלו (אביו, אמו, אשתו, חברו) מבלי להיות ער לכך. בירור הנושא במפגש האישי יכול לאפשר למטופל לזהות את מקורות השלכותיו ולמקד את תשומת הלב מהמציאות אל העולם הפנימי. העיסוק והאכפתיות לגבי מה חבר קבוצה אחר יאמר או תחרות על זמן ותשומת לב, שאופייניים לקבוצה ומקשים על העבודה האישית בה, אינם קיימים במפגש האישי.
לכולנו תפקידים שונים בעולם ומצבים שונים חושפים את המגוון הזה, לכן הקבוצה מספקת מצבים מגוונים ועשירים שלא ניתן לראותם בקשר הדיאדי. חלק מהאנשים מתפקדים טוב בקשרים אחד-על-אחד, נהנים מאינטימיות ומתחושת קרבה מינית, אך חסרים את הכישורים להתמודדות בעולם תחרותי. אחרים מסתדרים במצבים תחרותיים ועסקיים, אך אינם מתפקדים טוב ביחסים קרובים. שילוב של טיפול קבוצתי ואישי מאפשר לבחון ולהתייחס לכל הדפוסים והתפקודים הללו.
 
האיש ששיעמם את המטפל שלו*:
 
הנה מקרה נוסף שבו הטיפול המשולב תרם תרומה משמעותית להתקדמות הטיפול האישי שהיה תקוע.
עמי, גבר בן 27, הגיע לטיפול אישי והתלונן על חוסר סיפוק כללי בחייו. הוא עבד בחברת הייטק גדולה, אך לא היה בטוח שזה מה שהוא רוצה לעשות במשך כל חייו. היתה לו חברה קבועה, אך הוא לא הרגיש שהוא אוהב אותה או שהקשר ביניהם מספק, ויחד עם זאת לא יכול היה לסיים את הקשר.
למעשה הוא השתוקק לאשה מסויימת איתה היה לו קשר רומנטי קצר בעבר. אשה זו מאד משכה אותו מינית. הקשר איתה היה מאד מתסכל ומאכזב ובסופו של דבר היא בגדה באמונו וקיימה יחסים עם גבר אחר.
בנוסף, אדם צעיר זה היה בעל משקל עודף ולמרות שרצה לרזות, הוא לא היה יכול להביא את עצמו לעשות משהו בעניין. הוא ידע שכדי להוריד במשקל עליו לשנות את הרגלי התזונה ולהתעמל, אך לא יכול היה לעשות את המאמץ הכרוך בכך.
במהלך השיחות האישיות השבועיות, הרגשתי משועמם. עם עמי השעה הטיפולית נראתה ארוכה ושוחקת. עמי נראה אטום ולא נענה. תגובותיו הרגשיות היו מאוד מצומצמות והוא המשיך בצורה אובססיבית להתלונן על חייו האומללים בלי לעשות דבר בנידון. כמעט ולא הייתה לו כל תובנה באשר לבעיותיו, והוא הגיב לפרשנויות שלי במשיכת כתפיים.
הרגשתי יותר ויותר חסר אונים וייחלתי לכך שהשעות הטיפוליות יעברו מהר ככל האפשר.
לאחר שנת טיפול אחת ללא כל שינוי כמעט (אם כי הישג מסויים היה בכך שעמי הפסיק את הקשר עם החברה שלו), "עזרתי" לו בעדינות לעזוב את הטיפול, ע"י שאלות חוזרות ונשנות עד כמה הוא מפיק מהטיפול. לא הייתי מודע לגמרי באותו זמן שאני "דוחף" את עמי לסיים את הטיפול, אך בהסתכלות שלאחר מעשה זה נראה לי ברור. למעשה, במחשבה חוזרת נראה שזה מן הסתם מה שקורה לעמי בעולם: "דוחפים" ודוחים אותו. פעמים רבות בטיפול מתקיים שחזור של דפוסי קשר שהמטופל יוצר בחיים, ואף תגובות המטפל יכולות לשחזר תגובות של אנשים בחיי המטופל, מבלי שאנו ערים לכך שמדובר בשחזור שכזה.
שנתיים לאחר מכן חזר עמי לטיפול, באופן מהותי עם אותן התלונות. מצבו אף הורע: הוא איחר תכופות לעבודה ותפקד פחות ופחות ביעילות, רוב הזמן סורק את האינטרנט (בעבודה!) למציאת אתרי פורנו, לפעמים נרדם במהלך העבודה, ולפעמים לא התעורר בזמן כדי להגיע לעבודתו. מספר חודשים לאחר חידוש הטיפול, דפוס זה הוביל לכך שיפטרו אותו.
בנוסף, למרות שהוא היה מעורב בקשר זוגי חדש, הוא חזר על אותן התלונות כמו בקשר הקודם, והוסיף כי אינו חש משיכה מינית כלפי בת-זוגו. הסכמתי לחדש את הפגישות האישיות בתנאי שעמי יצטרף לקבוצה טיפולית. הקבוצה הייתה בהנחייתי ביחד עם מנחה נוספת (מודל של הנחיה בשניים: קו-הנחיה).
הטיפול המשולב הוכיח את עצמו כמוצלח. למרות שרוב הזמן עמי נראה אטום והיה פאסיבי בפגישות הקבוצתיות ולפעמים אפילו נרדם, הוא פיתח קשר בין אישי טוב עם חברים לקבוצה והיה אפילו אהוד עליהם. אף על פי כן, היה עדיין קשה לשאת אותו בפגישות הקבוצתיות מתוך התסכול, הכעס, והייאוש שהתעוררו סביב היותו אטום ולא נגיש. הדבר המפתיע שקרה היה שכאשר אני הייתי משועמם או מיואש ממנו בקבוצה, עמיתתי שהינחתה איתי יכלה לחוש תמיכה ואמפתיה. כאשר היא חשה תסכול, לי היתה יותר אנרגיה וסבלנות כלפי עמי ובמקרים הנדירים כאשר שנינו הרגישו עייפים ממנו – הקבוצה הפכה תומכת יותר והצילה את המצב. באופן פלאי, תמיד היה מישהו שלא התייאש, שיכול היה לגלות סבלנות כלפי עמי, ולעורר מחדש את התקוה שעמי לא היה מחובר אליה בתוכו.
מעבר לכך, הפגישות האישיות פתאום לא היו משעממות יותר.
באופן הדרגתי עמי החל לרכוש תובנה ולהיענות לפרשנויות ולשיקופים שלי במפגשים האינדיבידואלים. הנושא המרכזי שנעשה יותר ויותר בולט, ושעליו הוא היה מוכן להתחיל להתבונן, היה הימנעותו מתחרות, במיוחד עם גברים (גם בקבוצה וגם בעבודה). אחרי כל מפגש קבוצתי בו היה פאסיבי ונסוג לתוך עצמו, יכולנו בפגישה אישית לברר את הפחד שלו מהתחרות עם הגברים האחרים בקבוצה. כמו כן נעשה בולט הפער בין הפאסיביות שלו בתוך הפגישה הקבוצתית והאקטיביות מחוץ לה, אפילו ברגעים המעטים שלפני הקבוצה, בחדר ההמתנה, או מיד אח"כ כשכל חברי הקבוצה היו נשארים כמה דקות בחוץ לדבר. יכולנו להבין לאט לאט שזו פונקציה של דרך ההתמודדות שלו עם סמכות, מכיון שההבדל המרכזי מבחינת הסיטואציה בין המפגשים הקבוצתיים לבין הדקות שלפני או אחרי היה שלא אני ולא המנחה השניה היינו נוכחים ברגעים הללו לפני ואחרי הקבוצה. הנקודה בה הדפוס הזה התבהר בבת אחת היתה כאשר שנינו, אני והמנחה השותפה איתי, יצאנו לכנס והצענו לקבוצה להפגש פעם אחת בלעדינו (מודל מעניין שמאפשר לקבוצה לגלות שהם "ילדים גדולים", ויכולים לפעמים להסתדר לבד). כשחזרנו מהכנס חברי הקבוצה סיפרו בהתפעלות שעמי היה כוכב המפגש בעת העדרנו.
עמי יצא הדרגתית מהדיכאון, התחזק ושכנע את הנהלת מפעל ההייטק לקבל אותו בחזרה, מעשה שנדמה לי כי מעט אנשים מעיזים או מסוגלים לעשות. גם הקשר שלו עם בת זוגו העמיק ורעיון הנישואין הופיע על הפרק. לאחר חמש שנים (נכון, זמן ארוך, אך האם עמי היה משתנה ללא תקופה ארוכה כזו?) הוא החליט לעזוב את הקבוצה. הנה קטע קצר מהפגישה הקבוצתית הזו:
ברכה: אתה באמת עוזב את הקבוצה? תהיה חסר לי. אתה יודע, זה מוזר לי להגיד את זה לך היום. פעם חשבתי שזה בכלל לא משנה אם אתה פה או לא פה. כל כך הרבה זמן נראית מנותק...
אהובה: ממש נכון. אני זוכרת שהיו פעמים בהם היה נדמה לי שאתה נרדם  בפגישות. הייתי בטוחה שאני משעממת אותך. לא הבנתי מה אתה עושה כאן ולמה אתה ממשיך לבוא אם אתה לא עושה כלום בפגישות.
יהודה: אני די כעסתי עליך. הרגשתי שאתה סתם מבזבז את החיים שלך וכשהמנחים ניסו לפנות אליך חשבתי שזה בזבוז זמן.
יוסי: אבל בחוץ, לפני הקבוצה, היית כזה מצחיק! זה היה ממש פיצול אישיות: איש עייף ומשעמם בקבוצה ואיש מלא הומור ומצחיק בחוץ.
שולה: אתה יודע, זה ממש מדהים התהליך שעברת. מי היה מאמין? זה כמו לראות בהילוך מאד איטי את היפיפיה הנרדמת מתעוררת, אבל לא מנשיקה של איזה שהוא נסיך. קשה לי אפילו להסביר איך זה קרה, אבל השינוי ממש מדהים. איך אתה מסביר את זה?
עמי: אני לא בטוח שאני יכול להסביר. זה כמו שישנתי שנת חורף ארוכה. הייתי שומע את כל מה שקורה בקבוצה, אבל מאחורי מין ערפל כזה, כמו מסך שמונע מהדברים שלכם להגיע אלי. לאט לאט המסך הזה התרומם. אני לא יודע למה. אני יודע שנעשיתם יותר ויותר חשובים לי גם אם זה לא נראה על פני השטח. אני זוכר שפעם המנחים יצאו לחופש ולא היה ברור אם נעשה הפסקה בפגישות או נקיים פגישה בלעדיהם. התפללתי שלא תהיה הפסקה ושנמשיך להפגש. זה הפתיע גם אותי. לא ידעתי שאני כל כך קשור אליכם.
שולה: אני גם מרגישה שאיכשהו הקשר שלי איתך נעשה עמוק ומשמעותי. פעם חשבתי שאני מפחידה אותך ונמנעת אפילו מקשר עין איתי. זה היה לי מוזר ואפילו הרגשתי דחיה כי אני לא רגילה שגברים לא מתעניינים בי ולא נמשכים אלי.
עמי: לא נמשכים אלייך? את לא מבינה שההיפך הוא הנכון? מאד מצאת חן בעיני, אבל ראיתי שהגברים האחרים מתעניינים בך אז נעלמתי.
תמי (המנחה): עמי, איך אתה מרגיש כשאתה אומר את זה לשולה? זה מאד לא רגיל לשמוע אותך מדבר ככה.
עמי: נכון, הלב שלי דופק חזק. אני קצת מפחד מדחיה שלה ומהתגובה של שאר החברים, במיוחד הגברים, אבל אני גם מרגיש כל כך חי!!!
בפגישה זו עמי שיתף את הקבוצה בתחושות הביטחון והתמיכה שהוא חש לאורך המפגשים ובחשיבות של הקבוצה עבורו. הדבר היה מפתיע, מאחר והוא לא ביטא תחושות אלו מעולם עד אותו מפגש והרושם היה שלפגישות אין השפעה משמעותית עליו. בתוך מפגשי סיום אלו, כשנראה היה שעמי פתוח הרבה יותר לבחינה עצמית מעמיקה גם בקבוצה, ובניסיון לאתר סיבות להגנות אטומות אלה, שמשתקפות גם בהשמנת היתר שלו (נושאים שהעמיק בהם גם בפגישות האישיות), הוא אמר שהרגיש תמיד שקוף בפני אימו. היא הייתה מנחשת באופן אינטואיטיבי את מצב רוחו ואת משאלותיו, לפעמים חוקרת אותו בצורה פולשנית, עד שהוא פיתח עמדה של התעלמות ע"י הימנעות משאלותיה והעדר שיתוף על חייו ועל עצמו. האין זה מדהים כיצד למעשה עמי השליך על הקבוצה באופן לא מודע את יחסו לאמו? בהמשך, הוא המשיך ובדק כיצד הוא משליך את רגשותיו לגבי דמות האם על בנות הזוג שלו והבין שכנראה בעקבות כך הוא פיתח חוסר עניין מיני בהן. הוא החל גם לשמור על משקלו.
 
במקרה הנ"ל הטיפול המשולב הצליח להכיל את עמי ואת תחושת חוסר החיות וחוסר האונים שלו טוב יותר מאשר המטפל האינדיבידואלי. הבעיה העיקרית בפגישות האישיות היתה שעמי הצליח לרוקן את הפגישה מכל רגש ולהפיל על המטפל אותה תרדמה שמילאה את חייו. תחושת השעמום שלי כמטפל שיקפה, למעשה, את החידלון שליווה את חייו של עמי. אלא שגם ההבנה שלי את הדינמיקה הזו, לא הועילה לקדם את הטיפול. אפשר לומר שעמי היה מקרה כל כך קשה (בחוסר החיות, בפאסיביות שלו, בחוסר האונים, באטימות) שרק במאמצים משותפים של הטיפול המשולב (שני המנחים והקבוצה) נוצר מגע איתו והוא נעשה נגיש יותר. מעניין לראות איך ככל שהוא העביר את המנגנונים הישנוניים לקבוצה, כך הטיפול האינדיבידואלי החל להתמלא תוכן ומשמעות.
 
חסרונות הטיפול המשולב ומילת זהירות
מכיון שאין טוב בלי רע, ובכל אליה יש גם קוץ, ברצוני להפנות את תשומת הלב למצבים בהם הטיפול המשולב אינו מתאים ואינו רצוי, וכמו כן להתייחס לנקודות שעל המטפל להיות ער אליהן בסוג כזה של טיפול.
ראשית, הטיפול המשולב אינו מתאים לכל המטופלים. במיוחד הוא אינו מתאים למטופלים שזקוקים לתשומת לב אישית ושיש להם צורך להיות במרכז או כאשר הרצון להיות "ילד יחיד" הוא בלב הדרמה הפסיכולוגית הפנימית שלהם. רוב המטופלים הללו יכללו תחת התוית של "הפרעת אישיות נרציסטית" (אם כי לא כל הפרעת אישיות נרציסטית תתבטא בדרך זו ואין פירוש הדבר שאי אפשר להכניס מטופלים נרציסטים לקבוצה). בכל אופן, למטופלים כאלו קשה ביותר לעבור מהמצב בו המטפל מרוכז בהם ובחייהם, למצב בו הם צריכים להתחלק בתשומת הלב וב"זמן שידור" עם שאר חברי הקבוצה. תאמרו שזו בדיוק הבעיה שלהם בחיים ושמכאן נובעות הצרות שלהם? ייתכן. תאמרו שעל כן דווקא נכון להכניס אותם לקבוצה על מנת לטפל בהם באותה סיטואציה שבה הם מתקשים בחיים? לא בהכרח. אפשר היה לחשוב שעם הכנה נכונה מטופלים כאלו יהיו מוכנים יותר לטיפול הקבוצתי ויוכלו לעמוד בתסכול שהמצב הזה מעורר בהם. אני נזכר במטופלת כזו שקיימתי איתה מספר פגישות הכנה בהן הסברתי לה שבקבוצה היא לא תקבל אותה תשומת לב שהיא מקבלת ממני במפגשים האישיים, ואף ביקשתי ממנה לדמיין זאת לפני שאכניס אותה לקבוצה, כדי לבדוק אם היא מוכנה. למרות זאת, באמצע המפגש הראשון היא נתקפה זעם כזה שעזבה את הקבוצה בטריקת דלת. ההנחה שניתן להכין מטופלים אלו לשינוי הסטינג הטיפולי על ידי הסבר קוגניטיבי בנויה על מודל רציונלי של התנהגות ואינה לוקחת בחשבון את הדינמיקה העמוקה של אנשים פגועים אלו, שלא תמיד יש להם שליטה רציונלית עליה. ייתכן שמטופלים כאלו צריכים הרבה יותר זמן אישי המאפשר לעבד ואולי אף לתקן את החסך מהעבר לפני שיוכלו להכנס לקבוצה. בכל מקרה, כאשר הם כבר מוכנים ומתאימים לקבוצה, המודל המשולב בוודאי עדיף על פני מעבר מאינדיבידואלי לקבוצתי.
השאלה המרכזית איתה יש צורך להתמודד בטיפול משולב הינה שאלת הגבולות: מה שייך לטיפול האינדיבידואלי ומה שייך לקבוצה? מה המטופל בוחר להביא לפגישות האישיות והאם נכון לאפשר לו לדבר (לרכל?) על חברי הקבוצה במפגשים אלו? איזו אנפורמציה שהמטפל שמע בשיחה האישית מותר למטפל להביא לידיעת הקבוצה? השאלות מורכבות ולא תמיד יש להן פתרון מראש. מה שברור הוא שחשוב שיהיה הסכם ברור בין המטפל למטופל לגבי הגבולות והסודיות. למשל, אפשר להסכים ששום מידע שהמטופל מסר למטפל בשיחה אישית לא ייכנס לקבוצה ללא הסכמת המטופל. נשמע סביר ומגן בהחלט על פרטיות המטופל, נשמע סביר ונכון, אבל מה קורה כשהמטופל (שהוא גבר) מספר למטפל שיצר קשר אינטימי עם אחת מחברות הקבוצה אבל הוא לא רוצה לדבר על כך בקבוצה? קשר כזה מחבל באפשרות של המטופל להפיק תועלת מהטיפול הקבוצתי. האם על המטפל לקבל את בקשתו של המטופל לא להביא נושא זה לקבוצה לדיון, למרות שהוא יודע שבכך המטופל סתם את הגולל על הטיפול הקבוצתי? ומה לגבי המצב הבא: המטופל מדבר במפגש האינדיבידואלי על מה שקרה לו עם אחד המשתתפים בקבוצה ומספר שהוא רותח מזעם על אותו חבר. האם נכון לדון בנושא הזה במפגש האישי או שחובתו של המטפל לבקש מהמטופל להביא את הנושא לקבוצה?
דוגמה למצב לא פשוט שהוא תוצר של טיפול משולב ניתן לראות במקרה של אורי שהוצג בתחילת הפרק הזה. באחת הפגישות הקבוצתיות, כשאורי דיבר על הקושי שיש לו לעמוד על דעתו מול לקוחה נמרצת ודעתנית, אמרתי לו "סיפרת לנו בקבוצה על אמך שהיתה די קשה כלפיך. אתה חושב שזה קשור למה שאתה מספר עכשיו על הלקוחה זהו?" אורי כעס עלי מאד והיה בטוח שאני מביא לקבוצה מידע שסיפר לי בפגישות האישיות מבלי שביקשתי את רשותו לכך. האמת היתה שבאותה תקופה אורי אכן דיבר באריכות בטיפול האינידיבידואלי על אמו והפגיעות שלה בו, בעוד שבקבוצה רק הזכיר שהיתה לו "אמא קשה". למעשה, לא התכוונתי למידע שסיפר לי בפגישות האישיות והתייחסתי במשפט הנ"ל למה שכבר הביא בקצרה למפגשים הקבוצתיים, אך ניתן להבין שאורי ראה זאת אחרת. לקח לנו זמן להתגבר על תחושת הפגיעה ואי האמון שנוצרה עקב כך.
כאמור, ניתן לחשוב על שני הסכמים אפשריים: האחד, הפרדה ברורה בין שתי המסגרות. מה ששיך לקבוצה נדון בקבוצה, ומה שנדון בטיפול האישי נשאר במסגרת זו. בפועל, הסכם כזה הוא כמעט בלתי אפשרי, מחייב את המטפל לזהירות רבה מאד מחשש שמא תהיה לו פליטת פה במפגש הקבוצתי, ומשאיר פתח מסוכן למניפולציה (מודעת או לא מודעת) של המטופל שיביא לפגישה האישית מידע שחשוב שהקבוצה תדע, אך יסרב, או "לא יצליח", להביאו למפגשים הקבוצתיים. הסכם אחר (יותר רדיקלי ופחות מקובל, אך לא פסול) הוא שלא קיימים גבולות כאלו מאחר והטיפול המשולב עשוי מיקשה אחת ושתי המסגרות הן בעצם מסגרת טיפולית אחת, ועל כן זכותו של המטפל להעלות כל נושא שהמטופל הביא לפגישה האישית – גם במפגש הקבוצתי. הסכם כזה מקטין את סכנת המניפולציות שהוזכרה לעיל, אך עלול לתת למטופל תחושה שהשליטה על המידע ועל ההחלטה כיצד, מתי ואיפה הוא משתף בדברים אישיים, נלקחה ממנו. יש לזכור שמטרת הטיפול לתת למטופל יותר תחושה של העצמה ושל שליטה בחייו והסכם כזה יכול להיראות מחליש. אם אכן זהו ההסכם עליו הוחלט, יש לשקול בזהירות רבה כל מידע שמועבר מהטיפול הפרטני לקבוצתי, ועדיף לשכנע את המטופל שהוא יהיה זה שיביא את המידע הנ"ל. רק במקרים קיצוניים נכון להביא את המידע לקבוצה בידי המטפל בניגוד לדעתו של המטופל, וגם זאת רק לאחר שהמטפל יידע את המטופל על כך והסביר לו מדוע הוא נאלץ לנקוט בצעד חריג זה.
 
סיכום
מעט מאד אנשים המגיעים לטיפול בוחרים להגיע לטיפול קבוצתי. לרוב הם מדמיינים לעצמם שיחה בשניים, עם מטפל שהם נותנים בו אמון, ולאט לאט נפתחים בפניו וחושפים את נפשם. קבוצה נתפסת כמקום לא בטוח ולא אינטימי ולעיתים רחוקות אנשים מבקשים מראש טיפול כזה. אם הבקשה מצד המטופל לטיפול קבוצתי נדירה, הרי שהבקשה לטיפול משולב אינה קיימת כלל. בכל השנים שאני מטפל (30 שנה, למעשה) עוד לא נתקלתי במטופל שביקש טיפול משולב. הסיבה אינה רק כלכלית אלא שזהו מודל לא מוכר ויתרונותיו אינם ידועים.
במאמר זה ביקשתי לעשות לקורא הכרות עם המודל הלא מוכר הזה מאחר ונסיוני מלמד שהוא מאפשר להקיף את האדם הפונה לעזרה מכל זוית אפשרית, ונותן הזדמנות לעסוק הן בתוך-אישי והן בבין-אישי. שתי המסגרות הטיפוליות משלימות זו את זו ומה שלא מאפשרת האחת (כמו שטיפול אינדיבידואלי לא מאפשר תצפית והכרה מקרוב של דפוסי היחסים שהמטופל יוצר עם סביבתו), מאפשרת השניה. לא רק זאת, עבודה נכונה ועדינה של המטפל לאור מודל זה מאפשרת הגברה של האפקט הטיפולי מכיון שנושאים ואירועים שלא זוכים להעמקה במפגש הקבוצתי, לפעמים מקוצר זמן, יכולים להיבחן לעומק במפגש האישי, וצורות התנהגות וקשר שנעלמים מהעין במפגש אחד על אחד, מתגלים פתאום להפתעת המטפל במהלך העבודה הקבוצתית.
מפתיע עד כמה מעט מטפלים משלבים את שתי צורות הטיפול. רוב ההתנגדויות של מטפלים שמכירים את שני סוגי הטיפול נובעות מהחשש שתוספת עבודה קבוצתית לטיפול האישי תסבך את המצב ותעמיד אותם בפני דילמות מקצועיות ואתיות שלא יידעו איך להתמודד איתן. דיון מראש עם המטופל על שאלת הגבולות והחלטה על הסכם ברור לגבי המידע שהמטופל מוסר פותרים את הקושי.
פעמים רבות מטפלים שמכירים גם את הטיפול הקבוצתי שואלים עצמם מה יותר יתאים למטופל שאיתו התחילו לעבוד: קבוצה או מפגשים אישיים? מכיון שאני מאמין גדול ב"גמגמיזם" (גם וגם) ומעדיף אותו על פני "או-או" אני מציע לא להתלבט ולהחליט על טיפול משולב.
 
* הדוגמאות שבמאמר זה הופיעו בגירסה שונה בתוך: דיטרוי, א., ווינברג, ח. (2008). טיפול בו- זמני, העברה נגדית והשלישי האנליטי. "מיקבץ" כרך 13(1), 9-26.
 

Google


מאמרים נוספים מתחום קבוצות, טיפול קבוצתי, הנחיית קבוצות, קבוצה, קבוצת תמיכה
קבוצה בעת חופשה או חופשה בקבוצה / דר' יהודית ריבקו/ד"ר יהודית ריבקו
המנחה ההיסטרי והקבוצה ההיסטרית/אריק מוס
מאמרים על הנחיה | הנחיית קבוצות | טיפול קבוצתי/מיטב המאמרים על הנחיית קבוצות
יעילות של קבוצות הורים/ליאת זלצר
הנחיה משותפת/פפיפר וג'ון אי. ג'ונס
אמהות ובנות: תהליך קבוצתי בשילוב עבודה עם הגוף/ברכה הדר
טיפול משולב/ד"ר חיים וינברג
הנחיית קבוצות: זהות המנחה/ד"ר רובי פרידמן
קבוצות תמיכה לנשים בטיפולי פוריות/יערה זיסמן
אלצהיימר בקבוצה: חלומות בטיפול קבוצתי/ד"ר רובי פרידמן


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??