דף הבית  מי אנחנו  שאלות ותשובות  סדנאות  רשימת קבוצות  מגזין  צור קשר  מאמרים  תוכניות הכשרה
מאמרים >מודל הקונפליקט המוקדי בטיפול קבוצתי

מודל הקונפליקט המוקדי בטיפול קבוצתי

 >>הצטרפו לטיפול קבוצתי !!!

>>פסיכולוגים מומלצים במכון טמיר לטיפול פסיכולוגי

 

מודל הקונפליקט המוקדי

מיכל מועלם

 תיאורית הקונפליקט המוקדי מהווה מודל להבנת המתרחש בקבוצות,הישים במיוחד(אך לא רק) בקבוצות טיפוליות שבהן המנחה אינו שולט בתוכן או בתהליך.

הרעיון עליו מתבסס המודל הוא כי בכל קבוצה קיימים שני רבדים.הרובד הראשוני הוא הרובד הנראה,הגלוי והוא כולל את התכנים העולים במפגשים,את מה שאומרים המשתתפים זה לזה אן למנחה,את ההתנהגויות הלא מילוליות הנראות לעין,מצבי רוח ודפוסי השתתפות שונים.הרובד הנוסף הוא הרמה הסמויה בה מתקיימת הקבוצה,כל מה שמתקיים מתחת לפני השטח.רמה זו אינה מודעת למשתתפים.

ההנחה הבסיסית בקבוצות טיפוליות היא שללא קשר לתוכן המוצהר,תמיד קיימת איזושהי "בעיה"קבוצתית משותפת,איזשהו מתח קבוצתי משותף ,שאמנם הוא איננו מודע, אך הוא מכתיב את מהלך העניינים וקובע את התנהגות הקבוצה.המתח הזה הינו למעשה הקונפליקט הקבוצתי המוקדי.זהו קונפליקט סמוי המופיע באיטיות ובהדרגתיות בקבוצה.

תפקידו של המטפל במצב שכזה הוא לזהות את הקונפליקט,את הפתרונות שהקבוצה מציעה לו,ואם צריך אז לכוון לפתרון אחר.

 

הקונפליקט הקבוצתי הוא תמיד ביו "מניע מפריע" משותף,שהוא דחף בסיסי או משאלה בסיסית(ושוב-דגש על כך שאינו מודע) לבין "מניע ריאקטיבי"(תגובתי) משותף שהוא פחד מסויים,חשש או אשמה(לא מודעים). 

שני מרכיבים אלו, המניע המפריע והמניע הריאקטיבי,יוצרים את הקונפליקט המוקדי הקבוצתי. שני המניעים נתונים בקונפליקט ומפעפעים בדרך זו או אחרת בכל קבוצה כשלם,ומהווים סוגיות מרכזיות שצורכות אנרגיה מהמשתתפים.

כאשר הקונפליקט מופיע ומזוהה,ניתן להבחין גם בכל מיני דרכים לנסות ולמצוא פתרון לקונפליקט.הפתרון הקבוצתי מייצג למעשה פשרה בין הכוחות המנוגדים.הוא מכוון לרוב להקל על הפחדים הרי אקטיביים ולעתים הוא גם מצליח לאפשר מגע עם המשאלה הלא מודעת עצמה.

במונחי המודל "פתרון מגביל" הוא פתרון אשר עוסק רק בחשש,דואג להרגיע ולהכיל את החשש והפחד,על חשבון המשאלה הלא מודעת.פתרון שכזה מהווה למעשה עבודה שטחית יחסית מבחינה רגשית,כי הקבוצה מסרבת בעצם לגעת במשאלה הלא מודעת שלה ולגעת בדחפים ובתחושות שעוררו את החשש מלכתחילה.

לעומת זאת,"פתרון מאפשר"(שהוא הפתרון המוצלח) עפ"י המודל,חושף את הקונפליקט כולו,גם את המשאלה וגם את הפחד,גם את המניע המפריע וגם את המניע הריאקטיבי.דבר זה מאפשר לא רק שהחששות והפחדים יהיו מוכלים וכולנו ננשום לרווחה,אלא הוא מאפשר גם חיבור לדחפים ומשאלות בסיסיים יותר,שלרוב עוסקים בסוגיות בסיסיות כמו המשאלה להיות אהוב,להיות שייך,להיות מיוחד,סוגיות של אמון,כעס קנאה,תחרות ועוד.

ברצוני להדגים כעת כיצד אני נתקלתי בעבר בביטוי של הקונפליקט הקבוצתי המוקדי,גם אם כשזה קרה בפועל לא ממש התייחסתי לכך במונחי המודל.

1.לפני מספר שנים למדתי בקורס של טיפול בהפרעות אכילה ואת הפרקטיקום עשיתי במרפאת הנוטרים ברעננה.במסגרת זו הנחיתי קבוצה של נערות אנורקטיות שכבר עברו טיפול פרטני אינטנסיבי(חלקן היו מאושפזות בעברן) ואשר מצבן הכללי היה טוב:BMI תקין,חזרו למסגרות הלימוד,ניהלו קשרים חברתיים ומשפחתיים תקינים.

בשלב כלשהו הוחלט במרפאה לצרף לקבוצה שתי נערות שהתמודדו עם בולימיה ואשר גם הן נמצאו בשלב מתקדם של החלמה.ההחלטה נעשתה בעיקר על רקע קושי למצוא להן מסגרת קבוצתית מתאימה אחרת.

כבר בתחילה,במפגשים הראשונים של שתי הנערות החדשות ניתן היה לחוש במתח הקיים.אם כי ברמת התוכן זה עדיין לא בלט כל-כך(הנערות הוותיקות שמרו על איפוק מסויים ועל נימוס)היה לי כמנחה מאוד ברור שמשהו "לא נעים" קורה שם.הוותיקות העמיסו על החדשות מידע רב על כמה הן(הוותיקות)דומות זו לזו במאפייני המחלה,על האשפוזים שעברו,על איך הן הצליחו לעבוד על הרופאים ועוד.הן גם שאלו את החדשות שאלות רבות כגון:האם הייתן מאושפזות בעבר?מה פרק הזמן הארוך ביותר שבו הצלחתן להימנע מאוכל?איך זה שאתן לא כ"כ רזות?לא יותר פשוט היה להפסיק לאכול מאשר להקיא כל היום? ועוד שאלות כאלו שברור היה כי מטרתן היא לשים חיץ בין "החדשות","הבולימיות" לבין "הוותיקות","האנורקטיות".ברמת התוכן הכל היה מאוד קונקרטי,אך ניתן היה לחוש במבוכה מצד ה"חדשות"ובכעס מצד חלק מה"וותיקות".מטופלת וותיקה אחת אף העזה לשאול אותי:מדוע הן כאן איתנו,האם את חושבת שהן מתאימות?.בעקבותיה כולן הפנו שאלןת מסוג זה.

כפי שאני מבינה זאת כיום בעקבות קריאת החומר על הקונפליקט המוקדי,ניתן לראות את המתח שנוצר ברובד עמוק יותר מרובד התוכן.אמנם גם בזמן הנחיית הקבוצה לא נשארתי רק ברמת התוכן ובהחלט התייחסתי לכל המסרים הסמויים שהועברו:אנחנו לא אותו דבר,אתן טמאות ומלוכלכות ואילו אנו טהורות,אתן לא מסוגלות לשלוט בגופכן ועוד.

במונחי הקונפליקט המוקדי ניתן לאמר כי המניע המפריע היה הרצון של האנורקטיות להיות בשליטה בקבוצה(בדיוק כמו ששלטו בגופן,בהרגלי האכילה שלהן...)ולהבדיל את עצמן מהבולימיות שהצטרפו.הן רצו לשמור על הייחוד של מחלתן ושל מאפייניה. המניע הריאקטיבי היה החשש מלהיות מזוהות עם ה"בולימיות",החשש מפני ההכרה בעובדה שכך הסביבה רואה אותן"כולכן אותו דבר,חולות,סובלות מהפרעות אכילה".הרי לכל מי שמתעסק עם הפרעות אכילה ידוע כי האנורקטיות פוחדות ממצב של איבוד שליטה ושל הידרדרות לבולימיה.הן תמיד מתגאות בכך שהן "טובות יותר","שולטות יותר" ושהמחלה שלהן"נקייה יותר".

הפתרון שמצאה הקבוצה היה להעביר את כל סימני השאלה והתהיות לעבר המטפלת ולנסות לגרום למטפלת(כלומר-לי)לתת להן תשובות,אולי גם לעשות מעשה ולנקוט בפעולה כלשהי.יכולתי אמנם להישאר ברמת התוכן ורק לענות,להביע דעה ולהכיל את הפחדים של המשתתפות,אך בהחלט לא נשארתי במקום התייחסותי שכזה וכן התייחסתי גם למניעים ,לדחפים ולרצונות הסמויים.בעזרת ההדרכה שקיבלתי,ניתחנו את המצב והצלחתי לכוון לעבר פתרון שיהיה מאפשר יותר ואשר יחשוף את הקונפליקט כולו.בעזרת שיקוף,פרשנות והצעת התייחסות אחרת ,לתהליך ולא רק לתוכן,הצלחתי להכיל ולהתייחס גם למשאלה הסמויה של המשתתפות הוותיקות-לשמור על הייחודיות של מחלתן ,על ההבחנה בין אנורקסיה לבולימיה וכל המשתמע מכך מבחינתן.בהדרגה נחשפו הפחדים שלהן שעיקרם נבע מהעובדה כי במשך שנים כה רבות הן מזוהות עם המחלה,עם האנורקסיה,ופתאום באים ומנסים "להכליל"אותן ואת מחלתן.הן הרגישו שהן מאבדות את סימן ההיכר שלהן לטובת סימנים אחרים"פחות איכותיים".גם החדשות דיברו ושיתפו בעיקר בשנאה העצמית הרבה שחשו בכל פעם שהתפתו ונכנסו לעוד סיטואציה של זלילה והקאה.הן דיברו על הקושי לחוות את איבוד השליטה ועל כך שתחום האוכל היה למעשה התחום היחידי בחייהן בו איבדו שליטה.וכך למעשה הובלה הקבוצה לפתרון חדש נוסף שאפשר מציאת קווי דמיון משותפים בין החדשות לוותיקות,אך יחד עם זאת אפשר להן גם שמירה על זהות"מחלתית" נפרדת מבלי לחוש שהן בתחרות מי יותר בשליטה.

 

ניסיתי ואני מקווה שהצלחתי לחבר בין מקרה מהשטח אשר בזמנו כאשר הוא קרה לא התייחסתי אליו במונחים של מודל הקונפליקט המוקדי,לבין המושגים התיאורטיים החדשים עליהם קראתי ואשר מהווים את מונחי היסוד של המודל.

נראה לי כי מהיום קשה יהיה לי שלא להתייחס לדברים שקורים בקבוצה במונחי המודל שכן נראה לי כי זהו חלק אינטגרלי בכל קבוצה וכמעט ככל שלב מחיי הקבוצה.

 

קיראו עוד על טיפול קבוצתי  

 

 

 

 

.

 

Google


מאמרים נוספים מתחום קבוצות, פסיכודרמה, הנחיית קבוצות, קבוצה, קבוצות קונפליקט
מודל הקונפליקט המוקדי בטיפול קבוצתי/מיכל מועלם


קבוצה טיפולית |  פסיכודרמה |  הנחיית קבוצות  |  פסיכודרמה לילדים |  קבוצה | 
?Google+??